Hvorfor vælge digital planlægning i COWI PLAN? (kræver nyt indhold)
- Danmarks mest moderne digitale værktøj til planlægning, formidling og registrering af kommuneplaner og kommuneplantillæg. Platformen er bygget til fremtiden og den planlægningsudvikling nye teknologier medfører.
- Danmarks mest procesunderstøttende digitale værktøj, der kan bruges hvad enten man producerer relativt mange planer eller relativt få. COWI PLAN er således let at gå til og kan bruges af alle.
- Fuld intergration til Plandata.dks nyeste datamodel. Det er let og overskueligt at udfylde planrelevante data og indmelde til Plandata.dk via COWI PLAN. Det hele kan klares fra COWI PLAN.
- Indbygget tillægsmodul, som tillader udarbejdelse af digitale tillæg. Igennem modulet kan alt fra aflysning af rammer til vedtagelse af nye klares.
- Indbygget høringsmodul, der tillader indsamling af digitale høringssvar. Borgere vil nemt kunne identificere hvilke tillæg, der er i høring og afgive høringssvar via en digital formular.
1. Sektorplanprojekter
Sektorplanprojekter giver sektorplanlæggeren en unik mulighed for at forstærke formidlingen af temaplanlægning i kommunen. Et projekt opsættes med den datamodel, der defineres af kommunen og kan tilknyttes en geometri. Dette muliggør en simpel visning af projekter i den digitale plan.
Hvad betyder det at det bliver tilknyttet en geometri?
2. Procesunderstøttende planværktøj
COWI PLAN indeholder et procesunderstøttende værktøj, der gør planstyring let og overskuelig - læs mere her. Dette bidrager til at effektiviserer planlægningsprocessen og kan bruges af alle brugere i COWI PLAN. Værktøjet er udviklet af COWI og er derfor kun tilgængelige på COWI PLAN-platformen.
igen linket giver ikke super god indikation af hvor man bliver ledt hen
Er der ikke mere end ét værktøj? Og burde man måske skrive disse eksplicit her
3. Planskabelon
I COWI PLAN er det muligt at oprette sektorplaner med udgangspunkt i en planskabelon, som planlæggerne har fuld kontrol over. Dette sikrer en ensartedhed i udarbejdelsen af planer samt formidling til offentligheden. Planskabelonen kan indeholde forudbestemte elementer som eksempelvis tekst og billeder, som planlæggeren enten skal forholde sig til i planlægningsprocessen eller som er obligatorisk at have med i planen.
Den sidste sætning lyder lidt som en restriktion
4. Listevisning og Planportal
Alle sektorplaner vises i COWI PLAN på en listevisning, der er søgbar. Det er derfor nemt og kræver få klik at finde frem til en given sektorplan.
På webvisning er der stor frihed i hvordan oversigten over sektorplaner vises. Sektorplanerne vil dog blive samlet i en planportal, der giver brugeren en grafisk og/eller informativ indgang til hver enkelt sektorplan.
Er ikke sikker på man helt forstår 'webvisningen'.
Skal brugeren her forstås som borgere der skal have indsigt i planen? er planportalen så kun noget planlæggerne kan se?
5. PDF-generator
PDF-generatoren i COWI PLAN omdanner den digitale visning af sektorplanen til et dokument i rapportformat med aktive links og henvisninger. Rapporternes layout og design af forsider opsættes ud fra kommunens ønsker til dette, og kan integreres i planskabelonen, så alle planer får et ensartet udtryk.
DET PROCESUNDERSTØTTENDE VÆRKTØJ
COWI PLAN indeholder flere procesunderstøttende elementer, der gør det nemmere for brugere at styre planlægningsprocessen. Hver plan kan styres gennem planlægningsprocessen ved brug af den interne COWI PLAN-status, der er en overbygning på Plandata.dks tre overordnede planstatusser. Udfyldelsen af relevante plandata gøres via planens data-modulet, der er udviklet af COWI ud fra Plandata.dks nyeste datamodel. Dette gør det nemt at angive de relevante data for planen på en overskuelig måde, som sikrer at hvad enten man arbejder i COWI PLAN på daglig basis eller knap så ofte, så er det nemt at gå til. COWI PLAN er derfor for alle kommuner ligemeget hvor meget planlægning man som kommune udarbejder.
Bør man uddybe hvad denne overbygning af plandata.dks planstatusser er?
Hvad er 'planens data-modulet'
Planens status er en overbygning på Plandata.dks overordnede statusser, som giver mulighed for at styre planen helt fra oprettelse til vedtagelse. Ved hjælp af en navigerbar grafik kan man sætte en intern status for planen, der både styrer hvilke rettigheder man som redaktør har, og den digitale visning af planen. Man kan eksempelvis stadig skrive på en plan i forslag, det slår dog ikke igennem på den digitale visning.
Det er let at skifte status for planen og der bliver i processen gemt til historik hvilken planægger, der har skiftet status, hvornår det er gjort og hvilken kommentar, der er angivet ved statusskift. På den måde kan alle redaktører følge planens liv fra planforslag til endelig vedtagelse.
TILFØJ OVERSKRIFT
Tilføj tekst
Tilføj tekst
Tilføj tekst
Tilføj tekst
Tilføj tekst
Tilføj tekst
SEKTORPROJEKTER I COWI PLAN
I COWI PLAN er det muligt at tilføje projekter under sektorplaner. Et projekt tager udgangspunkt i en specifik projekttype (eksempelvis trafiksikkerhedsplan eller spildevandsplan), som definerer hvilken datamodel der ligger under projektet. En sektorplan defineres derfor således, at den altid kun kan indeholde én type af projekter med en datamodel, der defineres af kommunen selv. Dette giver mulighed for at producere databærende planelementer, der kan udstilles på én måde i sektorplanen og alternativt tilknyttes en geometri.
Værktøjet kan derfor bruges relativt frit af sektorplanlæggerene og udgør en unik mulighed for at gøre den digitale sektorplan stærkere i formidlingen til borgere og interessenter.
Tilføj tekst
Tilføj tekst