Hvorfor vælge digital planlægning i COWI PLAN? (kræver nyt indhold)
- Danmarks mest moderne digitale værktøj til planlægning, formidling og registrering af kommuneplaner og kommuneplantillæg. Platformen er bygget til fremtiden og den planlægningsudvikling nye teknologier medfører.
- Danmarks mest procesunderstøttende digitale værktøj, der kan bruges hvad enten man producerer relativt mange planer eller relativt få. COWI PLAN er således let at gå til og kan bruges af alle.
- Fuld intergration til Plandata.dks nyeste datamodel. Det er let og overskueligt at udfylde planrelevante data og indmelde til Plandata.dk via COWI PLAN. Det hele kan klares fra COWI PLAN.
- Indbygget tillægsmodul, som tillader udarbejdelse af digitale tillæg. Igennem modulet kan alt fra aflysning af rammer til vedtagelse af nye klares.
- Indbygget høringsmodul, der tillader indsamling af digitale høringssvar. Borgere vil nemt kunne identificere hvilke tillæg, der er i høring og afgive høringssvar via en digital formular.
1. Nem adgang til data og informationer
Digitale planer gør det muligt for borgere og erhvervsliv at fremsøge informationer om planer for specifikke ejendomme. Digitale planer kan også sammenskrives med f.eks. ejendomsvurderinger fra Skat og BBR-oplysninger og på den måde tegne et mere nuanceret billede af en lokalplans betydning for et område.
Digitale lokalplaner gør planlægningen mere gennemsigtig.
Måske man burde skrive noget om hvordan borgere og erhvervsliv får adgang til at fremsøge informationer
Er det bare "digitale planer" eller skal det være "digitale lokalplaner"? Ved ikke om der er forskel
Den sidste sætning står lidt alene, måske den bør integreres i tekststykket på en måde
2. Fleksibel visning af lokalplaner
Digitalisering af lokalplaner udvider mulighederne for at formidle lokalplaner på flere forskellige måder så de henvender sig bedst til den brede offentlighed. Planer kan vises geografisk, hvor borgeren orientere sig via et kort, eller i klassisk tekstformat som man kender den klassiske lokalplan.
Digitale planer kan tilpasse den enkelte læsers behov og sikre en bedre forståelse af planlægningen.
Hvordan kan det tilpasses den enkelte læsers behov?
Planer i COWI PLAN præsenteres alle som standard i et moderne design, med dynamiske elementer, der tilpasser sig visningsenheden - mobil, tablet eller pc.
3. Procesunderstøttende planværktøjer
Digitale planer sikrer at relevante værktøjer altid er lige ved hånden når planerne skal udarbejdes.
COWI PLAN indeholder procesunderstøttende værktøjer, der gør planstyring og angivelsen af plandata let og overskuelig - læs mere her. Værktøjerne effektiviserer planlægningsprocessen og hjælper planlæggeren, hvad enten man producerer relativt mange eller få planer.
Jeg tænker om linket måske skal indkorporeres i teksten. Man er ikke klar over hvad linket fører videre til når der bare står 'læs mere her'
De processunderstøttende værktøjer er udviklet af COWI og er derfor kun tilgængelige i COWI PLAN.
Er det sidste her måske lidt selvsagt?
4. Brugerstyring
Rettigheds- og brugerstyrring på planniveau. Med brugerstyrring er det muligt at differentiere brugerens adgang til planer i COWI PLAN. Brugerstyring i COWI PLAN er dog fleksibel, og tillader kommunen at strukturere dette som det ønskes. Eksempelvis kan brugere opsættes til kun at blive vist de planer i COWI PLAN, de selv arbejder på. Dette kan skabe overblik for den enkelte planlægger.
Tildeling af adgang til tredje-parts-konsulenter på planniveau. Eksterne konsulenter vil kun have adgang til de planer som kommunen ønsker, at den eksterne konsulent skal se. Samtidig understøtter COWI PLAN læseadgang for politikkere og andre, der skal høres.
5. PDF-generator
PDF-generatoren i COWI PLAN omdanner den digitale visning af lokalplaner til et dokument i rapportformat med aktive links og henvisninger. Rapporternes layout og design af forsider opsættes ud fra kommunens ønsker til dette, og integreres i planskabelonen, så alle planer får et ensartet udtryk.
PROCESUNDERSTØTTENDE VÆRKTØJER
visuelt kunne det måske være godt med lidt luft imellem denne overskrift og punkterne ovenfor. De smelter lidt sammen og man skal lige være opmærksom på, at man ikke længere læser om fordelene
COWI PLAN indeholder flere værktøjer, der gør det nemmere for brugere at styre planlægningsprocessen.
Brugere eller planlæggere - det skifter meget om det er det ene eller det andet der bliver brugt - måske en ide at blive enige om det ene eller andet, så det bliver mere ensartet.
Hver plan kan styres gennem planlægningsprocessen ved brug af den interne COWI PLAN-status, der er en overbygning på Plandata.dks tre overordnede planstatusser. Udfyldelsen af relevante plandata gøres via planens data-modulet, der er udviklet af COWI ud fra Plandata.dks nyeste datamodel. Dette gør det nemt at angive de relevante data for planen på en overskuelig måde, som sikrer at hvad enten man arbejder i COWI PLAN på daglig basis eller knap så ofte, så er det nemt at gå til. COWI PLAN er derfor for alle kommuner ligemeget hvor meget planlægning man som kommune udarbejder.
igen, jeg tænker der mangler noget forklarende omkring det med 'data-modulet'. Hvis dette er en introdultion til de nedenstående punkter ville jeg nok gøre det mere eksplicit, så man ved hvad der kommer efterfølgende.
PLANENS STATUS
Planens status er en overbygning på Plandata.dks overordnede statusser, som giver mulighed for at styre planen helt fra oprettelse til vedtagelse. Ved hjælp af boksene kan man sætte en intern status for planen, der både styrer hvilke rettigheder man som redaktør har og den digitale visning af planen. Man kan eksempelvis stadig skrive på en plan i forslag, det slår dog ikke igennem på den digitale visning.
Hvilke 'bokse' henvises der til her?
Det er let at skifte status for planen og der bliver i processen gemt til historik hvilken planægger, der har skiftet status, hvornår det er gjort og hvilken kommentar, der er angivet ved statusskift. På den måde kan alle redaktører følge planens udvikling.
PLANENS DATA
I modulet "Planens data" registreres relevante data for planen med henblik på indmelding til Plandata. Modulet er bygget op over fire skridt som kronologisk gåes igennem og som guider planlæggeren i registreringen. Opdelingen og de inbyggede logikker gør det nemt at angive planens data og kan derfor bruges uanset hvor mange planer man producerer.
Benyt COWI PLANs valideringsfunktion til at tjekke om data er udfyldt tilstrækkeligt i henhold til Plandatas krav. Dette kan gøres før planen endeligt indmeldes til Plandata.dk og sikrer at planen ikke har mangler der umuliggør en indmelding. Det procesunderstøttende modul "Planens data" er opbygget af fire skridt:
Skridt 1: På første skridt stilles en række indledende spørgsmål der udvider Plandata.dk datamodellen til kun at indeholde de felter der er nødvendige for den pågældende plan.
Skridt 2: På andet skridt udfyldes de overordnede data for planen.
Skridt 3: På tredje skridt oprettes delområder og byggerfelter.
Skridt 4: På fjerde skridt tastes relevante data for delområderne i en overskuelig datamodel med mulighed for at kopiere data mellem delområder for en mere effektiv proces.
DIGITAL BORGERINDRAGELSE
Er digital borgerinddragelse en del af de processunderstøttende værktøjer?
Med en øget digitalisering af planlæningen opstår der nye muligheder for at inddrage og interagere med borgeren i den løbende planlægning. COWI PLAN indeholder flere forskellige værktøjer der understøtter digital borgerinddragelse som kan tilpasses mange forskellige scenarier.
Værktøjskassen indeholder:
Høringsmodul
Høringsmodulet i COWI PLAN gør det nemt for borgeren at indsende høringssvar og engagere sig i planlægningen.
Høringmodulet er en integreret del af den digitale plan så borgeren har mulighed for at kommentere direkte via den digitale platform. Kommentarer udstilles løbende og stimulere debat der sikrer, at borgerne kan føle ejerskab over planerne når de har afgivet deres høringssvar.
Som planlægger kan indkomne høringssvar bearbejdes direkte i systemet, hvor de er listet efter indsigelsesdato. Når den offentlige høring er slut, kan høringssvarene eksporteres til microsoft excel format, til journalisering og brug i den politiske behandling.
Giv et tip
Med "giv et tip" er det muligt for borgerne at udpege steder i kommunen på et kort og knytte en kommentar til punktet. Funktionen er brugt flittigt i trafiksikkerhedsplaner, hvor borgeren har mulighed for at udpege farlige vejstrækninger eller skader på vejnettet. Med løbende indberetninger har kommunen mulighed for at håndtere indberetninger løbende eller prioritere projekter på baggrund af indberetningerne.
Funktionen er dog ikke begrænset til trafikale indberetninger og med "Giv et tip" funktionen kan borgerne f.eks. udpege områder til byudvikling eller markere naturområder som borgerne oplever som særligt værdifulde.